Birth of a New Discipline. Weitzann, Toesca, Salmi:
The Path Splits
The article deals with the origins of the methodological
divergences between the approach to book illumination
which prevailed particularly in German, American, and
French studies and, in contrast, the Italian approach. On
one side, the German archaeologists and art historians
Otto Jahn, Carl Robert, and, later, Adolf Goldschmidt
prepared the grounds for studying miniatures as text illustrations,
by investigating the Tabulae Iliacae and Odysseace,
the Homeric bowls and the Medieval manuscripts
of Terence and other classical authors. Their methodology
was adopted in the University of Princeton by Charles
R. Morey and Albert M. Friend and was codified by the
German art historian Kurt Weitzmann when he moved to
the United States and published Illustrations in Roll and
Codex in 1947. On the other side, Italian studies in book
illumination were dominated by a formalistic approach,
which was rooted in Croce's aesthetics. After the end of
the Second World War, Italian art historian Mario Salmi
promoted an exclusively stylistic approach to miniatures,
when he organized the Mostra Storica Nazionale della
Miniatura (1953-1954), published the Storia della miniatura
italiana (1955), and edited the facsimile volume of
the Syriac Rabbula Gospels in the Biblioteca Medicea
Laurenziana in Florence (1959). Nevertheless, a number
of Italian art historians (as Pietro Toesca and Carlo Bertelli)
strongly disagreed with Salmi.
The Path Splits
The article deals with the origins of the methodological
divergences between the approach to book illumination
which prevailed particularly in German, American, and
French studies and, in contrast, the Italian approach. On
one side, the German archaeologists and art historians
Otto Jahn, Carl Robert, and, later, Adolf Goldschmidt
prepared the grounds for studying miniatures as text illustrations,
by investigating the Tabulae Iliacae and Odysseace,
the Homeric bowls and the Medieval manuscripts
of Terence and other classical authors. Their methodology
was adopted in the University of Princeton by Charles
R. Morey and Albert M. Friend and was codified by the
German art historian Kurt Weitzmann when he moved to
the United States and published Illustrations in Roll and
Codex in 1947. On the other side, Italian studies in book
illumination were dominated by a formalistic approach,
which was rooted in Croce's aesthetics. After the end of
the Second World War, Italian art historian Mario Salmi
promoted an exclusively stylistic approach to miniatures,
when he organized the Mostra Storica Nazionale della
Miniatura (1953-1954), published the Storia della miniatura
italiana (1955), and edited the facsimile volume of
the Syriac Rabbula Gospels in the Biblioteca Medicea
Laurenziana in Florence (1959). Nevertheless, a number
of Italian art historians (as Pietro Toesca and Carlo Bertelli)
strongly disagreed with Salmi.
Indice
Alessia Marzo
Sull'origine dello stile Manerius: il contributo del Commento ai Salmi del canonico e magister Cotta di Vercelli
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Laura Violi
La Bibbia 1 della Biblioteca Capitolare Feliniana di Lucca: testo, immagini, autografia
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Andrea Cravero
La Bibbia fiorentina della Biblioteca Nazionale Universitaria di Torino
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Stefania Coniglio
Parola e immagine nel manoscritto della Vita Gloriosissimae Virginis Mariae (Oxford, Bodleian Library, Canon. Misc. 476)
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Stefano Candiani
Alcune considerazioni intorno all'iconografia dei santi vescovi ambrosiani nel Martirologio trecentesco Berlino-Milano
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Marta Guagnozzi
Due codici giuridici miniati dalla “pulchra libraria” di Capestrano alla Biblioteca Nazionale di Napoli
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Eleonora Mattia
Un Plutarco di committenza veronese alla Det Kongelige Bibliotek di Copenaghen
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Marina Vitullo
Tre codici miniati emiliani conservati nella Biblioteca di Santa Maria dei Miracoli di Casalbordino
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Cristina Quattrini
Nel raggio di Giapeco e Bartolomeo Caporali. Due corali per un convento di minori osservanti del Montefeltro
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Chiara Copes
La rappresentazione degli interni domestici lombardi nel Leggendario Sforza-Savoia di Cristoforo de Predis
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Serena Franzon
Il gusto per l'oreficeria dipinta nella decorazione libraria di XV e XVI secolo. Affinità e differenze tra miniature italiane e di area fiamminga
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Margherita Zibordi
Studi di miniatura nella Venezia dell'Ottocento: il discorso di Cesare Foucard all'Accademia di Belle Arti (1857)
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Massimo Bernabò
Nascita di una disciplina. Weitzmann, Toesca, Salmi: la strada si biforca
vai all'articolo »
vai all'articolo »