Two Illuminated Law Manuscripts at the Biblioteca
Nazionale of Napoli from the “pulchra libraria”
of the Monastery of Capestrano
This article focuses on two illuminated law manuscripts
that were once part of the library of the Franciscan convent
in Capestrano, in Abruzzo. Both belonged to the library
of St. John of Capestrano, known as the 'champion'
of the Franciscan Observance. The coat of arms painted
in the foliate border of manuscript III.A.2 allows identifying
as patrons the counts of Celano, major sponsors of
the arts in Abruzzo, and helps to establish the chronology
of the manuscript itself. The decorative features of the
borders reveal that the iconography and the style of both
the volumes are Bolognese. Moreover, the two initials of
manuscript I.H.6 can be assigned to the Bolognese Master
of 1446. More complex and thorny issues arise from
the other volume. In particular, the large and notable miniature
in the incipit page reveals a fascinating, and, so
far, unknown artistic personality, whose art could offer
a contribution to the further development of the study of
painting and illumination in Abruzzo during the first half
of the 14th century. The author of this miniature might
even represent a link between the activity of the Master
of Beffi and the art of Andrea Delitio.
Nazionale of Napoli from the “pulchra libraria”
of the Monastery of Capestrano
This article focuses on two illuminated law manuscripts
that were once part of the library of the Franciscan convent
in Capestrano, in Abruzzo. Both belonged to the library
of St. John of Capestrano, known as the 'champion'
of the Franciscan Observance. The coat of arms painted
in the foliate border of manuscript III.A.2 allows identifying
as patrons the counts of Celano, major sponsors of
the arts in Abruzzo, and helps to establish the chronology
of the manuscript itself. The decorative features of the
borders reveal that the iconography and the style of both
the volumes are Bolognese. Moreover, the two initials of
manuscript I.H.6 can be assigned to the Bolognese Master
of 1446. More complex and thorny issues arise from
the other volume. In particular, the large and notable miniature
in the incipit page reveals a fascinating, and, so
far, unknown artistic personality, whose art could offer
a contribution to the further development of the study of
painting and illumination in Abruzzo during the first half
of the 14th century. The author of this miniature might
even represent a link between the activity of the Master
of Beffi and the art of Andrea Delitio.
Indice
Alessia Marzo
Sull'origine dello stile Manerius: il contributo del Commento ai Salmi del canonico e magister Cotta di Vercelli
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Laura Violi
La Bibbia 1 della Biblioteca Capitolare Feliniana di Lucca: testo, immagini, autografia
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Andrea Cravero
La Bibbia fiorentina della Biblioteca Nazionale Universitaria di Torino
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Stefania Coniglio
Parola e immagine nel manoscritto della Vita Gloriosissimae Virginis Mariae (Oxford, Bodleian Library, Canon. Misc. 476)
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Stefano Candiani
Alcune considerazioni intorno all'iconografia dei santi vescovi ambrosiani nel Martirologio trecentesco Berlino-Milano
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Marta Guagnozzi
Due codici giuridici miniati dalla “pulchra libraria” di Capestrano alla Biblioteca Nazionale di Napoli
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Eleonora Mattia
Un Plutarco di committenza veronese alla Det Kongelige Bibliotek di Copenaghen
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Marina Vitullo
Tre codici miniati emiliani conservati nella Biblioteca di Santa Maria dei Miracoli di Casalbordino
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Cristina Quattrini
Nel raggio di Giapeco e Bartolomeo Caporali. Due corali per un convento di minori osservanti del Montefeltro
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Chiara Copes
La rappresentazione degli interni domestici lombardi nel Leggendario Sforza-Savoia di Cristoforo de Predis
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Serena Franzon
Il gusto per l'oreficeria dipinta nella decorazione libraria di XV e XVI secolo. Affinità e differenze tra miniature italiane e di area fiamminga
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Margherita Zibordi
Studi di miniatura nella Venezia dell'Ottocento: il discorso di Cesare Foucard all'Accademia di Belle Arti (1857)
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Massimo Bernabò
Nascita di una disciplina. Weitzmann, Toesca, Salmi: la strada si biforca
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