Word and Image in the Vita Gloriosissimae Virginis
Mariae Manuscript (Oxford, Bodleian Library, Ms.
Canon. Misc. 476)
This article examines ms. Canon. Misc. 476, a Venetian
illustrated manuscript now in the Bodleian Library of
Oxford, made in the second quarter of the 14th century
and illuminated with 319 initials dealing with the Life of
the Virgin and Christ. On the basis of a stylistic analysis,
scholars linked this work of art to the scriptorium
that produced the three liturgical books for the Basilica
of San Marco, and we can indeed recognize the hands of
two of the Marciana Masters in the pictorial program.
This study focuses on the interrelationship between the
text, a Latin apocryphal version of the Life of Mary and
Christ, and the illustration, with the purpose to make
clear the production, function, and use of this book. The
examination of the text, and its origin, helps to understand
the illustration process, revealing the adoption of
different iconographical traditions. The pictorial program
also shows visual strategies that improve the devotional
feature of the manuscript, stimulating the reader to
memorize and meditate on the moral meaning embedded
in the scenes.
Mariae Manuscript (Oxford, Bodleian Library, Ms.
Canon. Misc. 476)
This article examines ms. Canon. Misc. 476, a Venetian
illustrated manuscript now in the Bodleian Library of
Oxford, made in the second quarter of the 14th century
and illuminated with 319 initials dealing with the Life of
the Virgin and Christ. On the basis of a stylistic analysis,
scholars linked this work of art to the scriptorium
that produced the three liturgical books for the Basilica
of San Marco, and we can indeed recognize the hands of
two of the Marciana Masters in the pictorial program.
This study focuses on the interrelationship between the
text, a Latin apocryphal version of the Life of Mary and
Christ, and the illustration, with the purpose to make
clear the production, function, and use of this book. The
examination of the text, and its origin, helps to understand
the illustration process, revealing the adoption of
different iconographical traditions. The pictorial program
also shows visual strategies that improve the devotional
feature of the manuscript, stimulating the reader to
memorize and meditate on the moral meaning embedded
in the scenes.
Indice
Alessia Marzo
Sull'origine dello stile Manerius: il contributo del Commento ai Salmi del canonico e magister Cotta di Vercelli
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Laura Violi
La Bibbia 1 della Biblioteca Capitolare Feliniana di Lucca: testo, immagini, autografia
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Andrea Cravero
La Bibbia fiorentina della Biblioteca Nazionale Universitaria di Torino
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Stefania Coniglio
Parola e immagine nel manoscritto della Vita Gloriosissimae Virginis Mariae (Oxford, Bodleian Library, Canon. Misc. 476)
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Stefano Candiani
Alcune considerazioni intorno all'iconografia dei santi vescovi ambrosiani nel Martirologio trecentesco Berlino-Milano
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Marta Guagnozzi
Due codici giuridici miniati dalla pulchra libraria di Capestrano alla Biblioteca Nazionale di Napoli
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Eleonora Mattia
Un Plutarco di committenza veronese alla Det Kongelige Bibliotek di Copenaghen
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Marina Vitullo
Tre codici miniati emiliani conservati nella Biblioteca di Santa Maria dei Miracoli di Casalbordino
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Cristina Quattrini
Nel raggio di Giapeco e Bartolomeo Caporali. Due corali per un convento di minori osservanti del Montefeltro
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Chiara Copes
La rappresentazione degli interni domestici lombardi nel Leggendario Sforza-Savoia di Cristoforo de Predis
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Serena Franzon
Il gusto per l'oreficeria dipinta nella decorazione libraria di XV e XVI secolo. Affinitą e differenze tra miniature italiane e di area fiamminga
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Margherita Zibordi
Studi di miniatura nella Venezia dell'Ottocento: il discorso di Cesare Foucard all'Accademia di Belle Arti (1857)
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Massimo Bernabņ
Nascita di una disciplina. Weitzmann, Toesca, Salmi: la strada si biforca
vai all'articolo »
vai all'articolo »