Three Emilian Illuminated Manuscripts at the
Biblioteca di Santa Maria dei Miracoli in Casalbordino
This article focuses on three illuminated manuscripts
kept in the Library of the Monastery of Santa Maria
dei Miracoli at Casalbordino, near Chieti: one Antiphonary
and a Gradual from Parma and a Bolognese manuscript
containing St. Augustine's De civitate Dei, the
latter completely unknown until now. The first two are
re-examined in the context of the illuminated manuscripts
produced in Parma between the end of the 15th and the
early 16th centuries. The illuminator of the Antiphonary
reveals a late Gothic training, combining a Lombard
style and elements from Ferrara, as it was usual in the
Parma area. The Gradual, dated 1507, is updated with
an early Renaissance style. The detailed analysis of both
codices allows a partial reconsideration of this stage of
illumination in Parma. It has furthermore been possible
to attribute the hitherto unknown De civitate Dei, dated
1469, to Domenico Pagliarolo, thus dating to an earlier
stage the impact of Renaissance elements drawn from the
models of Taddeo Crivelli in the Bolognese artist's still
late Gothic style.
Biblioteca di Santa Maria dei Miracoli in Casalbordino
This article focuses on three illuminated manuscripts
kept in the Library of the Monastery of Santa Maria
dei Miracoli at Casalbordino, near Chieti: one Antiphonary
and a Gradual from Parma and a Bolognese manuscript
containing St. Augustine's De civitate Dei, the
latter completely unknown until now. The first two are
re-examined in the context of the illuminated manuscripts
produced in Parma between the end of the 15th and the
early 16th centuries. The illuminator of the Antiphonary
reveals a late Gothic training, combining a Lombard
style and elements from Ferrara, as it was usual in the
Parma area. The Gradual, dated 1507, is updated with
an early Renaissance style. The detailed analysis of both
codices allows a partial reconsideration of this stage of
illumination in Parma. It has furthermore been possible
to attribute the hitherto unknown De civitate Dei, dated
1469, to Domenico Pagliarolo, thus dating to an earlier
stage the impact of Renaissance elements drawn from the
models of Taddeo Crivelli in the Bolognese artist's still
late Gothic style.
Indice
Alessia Marzo
Sull'origine dello stile Manerius: il contributo del Commento ai Salmi del canonico e magister Cotta di Vercelli
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Laura Violi
La Bibbia 1 della Biblioteca Capitolare Feliniana di Lucca: testo, immagini, autografia
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Andrea Cravero
La Bibbia fiorentina della Biblioteca Nazionale Universitaria di Torino
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Stefania Coniglio
Parola e immagine nel manoscritto della Vita Gloriosissimae Virginis Mariae (Oxford, Bodleian Library, Canon. Misc. 476)
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Stefano Candiani
Alcune considerazioni intorno all'iconografia dei santi vescovi ambrosiani nel Martirologio trecentesco Berlino-Milano
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Marta Guagnozzi
Due codici giuridici miniati dalla pulchra libraria di Capestrano alla Biblioteca Nazionale di Napoli
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Eleonora Mattia
Un Plutarco di committenza veronese alla Det Kongelige Bibliotek di Copenaghen
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Marina Vitullo
Tre codici miniati emiliani conservati nella Biblioteca di Santa Maria dei Miracoli di Casalbordino
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Cristina Quattrini
Nel raggio di Giapeco e Bartolomeo Caporali. Due corali per un convento di minori osservanti del Montefeltro
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Chiara Copes
La rappresentazione degli interni domestici lombardi nel Leggendario Sforza-Savoia di Cristoforo de Predis
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Serena Franzon
Il gusto per l'oreficeria dipinta nella decorazione libraria di XV e XVI secolo. Affinitą e differenze tra miniature italiane e di area fiamminga
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Margherita Zibordi
Studi di miniatura nella Venezia dell'Ottocento: il discorso di Cesare Foucard all'Accademia di Belle Arti (1857)
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Massimo Bernabņ
Nascita di una disciplina. Weitzmann, Toesca, Salmi: la strada si biforca
vai all'articolo »
vai all'articolo »