Within the Influence of Giapeco and Bartolomeo
Caporali. Two Choir Books for an Observant Convent
in Montefeltro
The two Psalters Arm.I.26 and Arm.I.27 of the Biblioteca
Nazionale Braidense in Milan were written in a Franciscan
convent in the Duchy of Urbino in the early 1470s, as
the subscription of friar Pietro da Ginestreto at fol. 132v
of Arm.I.26 demonstrates: “Explicit diurnum. Explicit
sub anno 1471 15 mensis augusti Frater Petrus Genestreci
ordinis minorum regnante principe nostro Federico duce
Urbini”. However, the two choir books were illuminated
at least ten years later by an artist of the school of Perugia,
influenced by Giapeco and Bartolomeo Caporali. Some historiated
initials are inspired by the Florentine engravings
of the Prophets and Sybils referred “a maniera larga” to
Baccio Baldini around 1475 and “a maniera fine” to Francesco
Rosselli between 1480 and 1490. Other initials depend
on the series of the Life of the Virgin and Christ, also
attributed to Francesco Rosselli at the beginning of 1480s.
Caporali. Two Choir Books for an Observant Convent
in Montefeltro
The two Psalters Arm.I.26 and Arm.I.27 of the Biblioteca
Nazionale Braidense in Milan were written in a Franciscan
convent in the Duchy of Urbino in the early 1470s, as
the subscription of friar Pietro da Ginestreto at fol. 132v
of Arm.I.26 demonstrates: “Explicit diurnum. Explicit
sub anno 1471 15 mensis augusti Frater Petrus Genestreci
ordinis minorum regnante principe nostro Federico duce
Urbini”. However, the two choir books were illuminated
at least ten years later by an artist of the school of Perugia,
influenced by Giapeco and Bartolomeo Caporali. Some historiated
initials are inspired by the Florentine engravings
of the Prophets and Sybils referred “a maniera larga” to
Baccio Baldini around 1475 and “a maniera fine” to Francesco
Rosselli between 1480 and 1490. Other initials depend
on the series of the Life of the Virgin and Christ, also
attributed to Francesco Rosselli at the beginning of 1480s.
Indice
Alessia Marzo
Sull'origine dello stile Manerius: il contributo del Commento ai Salmi del canonico e magister Cotta di Vercelli
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Laura Violi
La Bibbia 1 della Biblioteca Capitolare Feliniana di Lucca: testo, immagini, autografia
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Andrea Cravero
La Bibbia fiorentina della Biblioteca Nazionale Universitaria di Torino
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Stefania Coniglio
Parola e immagine nel manoscritto della Vita Gloriosissimae Virginis Mariae (Oxford, Bodleian Library, Canon. Misc. 476)
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Stefano Candiani
Alcune considerazioni intorno all'iconografia dei santi vescovi ambrosiani nel Martirologio trecentesco Berlino-Milano
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Marta Guagnozzi
Due codici giuridici miniati dalla “pulchra libraria” di Capestrano alla Biblioteca Nazionale di Napoli
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Eleonora Mattia
Un Plutarco di committenza veronese alla Det Kongelige Bibliotek di Copenaghen
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Marina Vitullo
Tre codici miniati emiliani conservati nella Biblioteca di Santa Maria dei Miracoli di Casalbordino
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Cristina Quattrini
Nel raggio di Giapeco e Bartolomeo Caporali. Due corali per un convento di minori osservanti del Montefeltro
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Chiara Copes
La rappresentazione degli interni domestici lombardi nel Leggendario Sforza-Savoia di Cristoforo de Predis
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Serena Franzon
Il gusto per l'oreficeria dipinta nella decorazione libraria di XV e XVI secolo. Affinità e differenze tra miniature italiane e di area fiamminga
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Margherita Zibordi
Studi di miniatura nella Venezia dell'Ottocento: il discorso di Cesare Foucard all'Accademia di Belle Arti (1857)
vai all'articolo »
vai all'articolo »
Massimo Bernabò
Nascita di una disciplina. Weitzmann, Toesca, Salmi: la strada si biforca
vai all'articolo »
vai all'articolo »