Georges de La Tour al tempo del Coronavirus

Jacopo Stoppa
The exhibition Georges de La Tour. L'Europa della luce curated by F. Cappelletti and T.C. Salomon, which was held at the Palazzo Reale in Milan and closed at the end of September 2020, has prompted a number of reflections on the painter and on the interpretative model presented at the prestigious Milanese centre. The exhibition, somewhat ambitious as a monographic show, put on display only some of the most well-known paintings by the Lorraine artist and addressed his artistic training without resolving the question of a possible journey to Italy, despite the loan of works which, while considered useful to the context, were in fact not entirely relevant. Aside of this, it also ran into some clumsier misunderstandings, traces of which remain in the catalogue, such as the presentation of an engraving by David Teniers the Younger – ad'après published in Roberto d'Azeglio's volume, La Reale Galleria di Torino, printed in 1836 – as an autograph work by the 17th-century artist. All this amounts to being a missed opportunity as regards our knowledge of the painter, and qualifies the exhibition as one of the many which, relying on the impact of an important name, attempt without too much trouble to promote an event that would have aspired to pull in the crowds had it not been for the Covid 19 pandemic.

Indice

Anna Maria Riccomini e Fabrizio Paolucci “In la vale”. Intorno a Girolamo da Carpi e alle sculture Della Valle e Medici
vai all'articolo » pp. 3-14
Bruna Bianco La cappella di San Pietro nel duomo di Napoli e il problema di Montano d'Arezzo: proposte per una revisione
vai all'articolo » pp. 15-48
Stefano L’Occaso Sulle tracce dei Dalle Masegne a Mantova: la facciata del duomo e il monumento per Margherita Malatesta
vai all'articolo » pp. 49-64
Giulio Dalvit L'Arliquiera del Vecchietta: programma, funzione, contesto
vai all'articolo » pp. 65-99
Michela Zurla Da Genova a Berlino passando per Firenze: Wilhelm Bode, Stefano Bardini e l'asta della collezione di Santo Varni
vai all'articolo » pp. 100-128
Roberto Bartalini Francesco Salviati nella cappella del margravio del Brandeburgo in Santa Maria dell'Anima
vai all'articolo » pp. 129-145
Alessandro Angelini La 'Resurrezione di Cristo' di Guillaume Bonoyseau proveniente da Palazzo Ricci Sacchetti a Roma e la congiuntura francese per Francesco Salviati
vai all'articolo » pp. 146-158
Agostino Allegri e Giovanni Renzi Cremona sul Danubio. Primi sguardi su una manciata di disegni del Cinquecento a Bratislava
vai all'articolo » pp. 159-178
Tomaso Montanari Un nuovo 'Ritratto di giovane' di Bernini pittore
vai all'articolo » pp. 179-182
Jacopo Stoppa Georges de La Tour al tempo del Coronavirus
vai all'articolo » pp. 183-188