The provenance from Palazzo Ricci Sacchetti in Rome of a panel painting representing the 'Resurrection of Christ', which in terms of iconography and style derives from Francesco Salviati's fresco masterpiece in the chapel of the Margrave of Brandenburg in Santa Maria dell'Anima, reopens the much-debated question of the chronology of the work executed by the great Florentine painter on that worksite (see the article by Roberto Bartalini in the present issue). Due to evident stylistic similarities, the panel painting can be compared to a series of works, particularly frescoes, which in terms of attribution have long been disputed among various exponents of the second generation of Roman Mannerism, such as the painter from Lucca, Michele Grechi (Bernice Davidson), or Pompeo Cesura from L'Aquila. The recent identification of a painter from Lyon, Guillaume Bonoyseau, as the author of a series of works mostly commissioned by ambassadors or French prelates stationed in Rome, emerging on the basis of irrefutable documentary evidence (Tosini), now makes it possible to attribute to this brilliant French disciple of Salviati also the 'Resurrection' from Palazzo Ricci. This conclusion about its attribution also prompts further considerations on the relations between Francesco Salviati and the École de Fontainebleau in the mid-1550s, when the artist turned his hand to the frescoes of Palazzo Ricci in Rome.
Indice
Anna Maria Riccomini e Fabrizio Paolucci
“In la vale”. Intorno a Girolamo da Carpi e alle sculture Della Valle e Medici
vai all'articolo » pp. 3-14
vai all'articolo » pp. 3-14
Bruna Bianco
La cappella di San Pietro nel duomo di Napoli e il problema di Montano d'Arezzo: proposte per una revisione
vai all'articolo » pp. 15-48
vai all'articolo » pp. 15-48
Stefano L’Occaso
Sulle tracce dei Dalle Masegne a Mantova: la facciata del duomo e il monumento per Margherita Malatesta
vai all'articolo » pp. 49-64
vai all'articolo » pp. 49-64
Giulio Dalvit
L'Arliquiera del Vecchietta: programma, funzione, contesto
vai all'articolo » pp. 65-99
vai all'articolo » pp. 65-99
Michela Zurla
Da Genova a Berlino passando per Firenze: Wilhelm Bode, Stefano Bardini e l'asta della collezione di Santo Varni
vai all'articolo » pp. 100-128
vai all'articolo » pp. 100-128
Roberto Bartalini
Francesco Salviati nella cappella del margravio del Brandeburgo in Santa Maria dell'Anima
vai all'articolo » pp. 129-145
vai all'articolo » pp. 129-145
Alessandro Angelini
La 'Resurrezione di Cristo' di Guillaume Bonoyseau proveniente da Palazzo Ricci Sacchetti a Roma e la congiuntura francese per Francesco Salviati
vai all'articolo » pp. 146-158
vai all'articolo » pp. 146-158
Agostino Allegri e Giovanni Renzi
Cremona sul Danubio. Primi sguardi su una manciata di disegni del Cinquecento a Bratislava
vai all'articolo » pp. 159-178
vai all'articolo » pp. 159-178