A small portrait of a young man (oil on canvas, 29.5 x 19 cm) is published here for the first time and attributed to Gian Lorenzo Bernini (1598-1680).
The affinity of this head with the painting of Annibale Carracci, and that of Rubens during his Roman years, broadens and deepens our knowledge of Bernini's pictorial style, which until now has been documented by works more reminiscent of Guercino.
In my view a dating of around 1628 would seem the most reasonable.
This new painting by Gian Lorenzo seems to have all the dramatic force and almost aggressively imposed presence of the self-portraits, although it is not easy to include this head in the series of the four 'Self-portraits' we are already familiar with. Indeed, our present state of knowledge would perhaps advise caution, suggesting we go no further than not excluding that it might be a self-portrait.
The affinity of this head with the painting of Annibale Carracci, and that of Rubens during his Roman years, broadens and deepens our knowledge of Bernini's pictorial style, which until now has been documented by works more reminiscent of Guercino.
In my view a dating of around 1628 would seem the most reasonable.
This new painting by Gian Lorenzo seems to have all the dramatic force and almost aggressively imposed presence of the self-portraits, although it is not easy to include this head in the series of the four 'Self-portraits' we are already familiar with. Indeed, our present state of knowledge would perhaps advise caution, suggesting we go no further than not excluding that it might be a self-portrait.
Indice
Anna Maria Riccomini e Fabrizio Paolucci
“In la vale”. Intorno a Girolamo da Carpi e alle sculture Della Valle e Medici
vai all'articolo » pp. 3-14
vai all'articolo » pp. 3-14
Bruna Bianco
La cappella di San Pietro nel duomo di Napoli e il problema di Montano d'Arezzo: proposte per una revisione
vai all'articolo » pp. 15-48
vai all'articolo » pp. 15-48
Stefano L’Occaso
Sulle tracce dei Dalle Masegne a Mantova: la facciata del duomo e il monumento per Margherita Malatesta
vai all'articolo » pp. 49-64
vai all'articolo » pp. 49-64
Giulio Dalvit
L'Arliquiera del Vecchietta: programma, funzione, contesto
vai all'articolo » pp. 65-99
vai all'articolo » pp. 65-99
Michela Zurla
Da Genova a Berlino passando per Firenze: Wilhelm Bode, Stefano Bardini e l'asta della collezione di Santo Varni
vai all'articolo » pp. 100-128
vai all'articolo » pp. 100-128
Roberto Bartalini
Francesco Salviati nella cappella del margravio del Brandeburgo in Santa Maria dell'Anima
vai all'articolo » pp. 129-145
vai all'articolo » pp. 129-145
Alessandro Angelini
La 'Resurrezione di Cristo' di Guillaume Bonoyseau proveniente da Palazzo Ricci Sacchetti a Roma e la congiuntura francese per Francesco Salviati
vai all'articolo » pp. 146-158
vai all'articolo » pp. 146-158
Agostino Allegri e Giovanni Renzi
Cremona sul Danubio. Primi sguardi su una manciata di disegni del Cinquecento a Bratislava
vai all'articolo » pp. 159-178
vai all'articolo » pp. 159-178