After a meticulous restoration, the 'Portrait of a Gentleman' from a private collection, forming part of a genealogical series representing the Spreti family from Ravenna, has been returned to a condition that goes beyond all expectations. Who is the man portrayed? A study of the family palazzo – designed by Francesco Fontana, son of Carlo, in the early 18th century – would suggest an identity other than that indicated by the clearly visible inscription added to the work in more recent times. A close examination of the sources and modern historiography would in fact reveal that the painting is not the portrait of Arardo IV Spreti, executed by Obizzo da Polenta in 1390, whose likeness had perhaps been lost, and who the ancestors had wanted to celebrate, but is more probably that of a member of the family living in the 16th century, possibly Camillo I Spreti (1500-1543). The painting's provenance from the Po valley area, and a careful study of other exponents of the artistic scene in northern Italy, has suggested that its author may be Girolamo da Carpi, a Ferrarese painter active in Bologna during the years of Charles V's sojourn in the papal city noted by Vasari precisely for his skills as a portraitist.
Indice
Francesco Aceto
Spazio ecclesiale e pale di "primitivi" in San Lorenzo Maggiore a Napoli: dal "San Ludovico" di Simone Martini al "San Girolamo" di Colantonio. II
vai all'articolo » pp. 2-61
vai all'articolo » pp. 2-61
Gianluca Amato
I "Crocifissi" lignei di Giuliano, Antonio e Francesco da Sangallo
vai all'articolo » pp. 62-123
vai all'articolo » pp. 62-123
Jacometto Veneziano e gli umanisti. Proposta per il 'Ritratto di Luca Pacioli e di Guidubaldo da Montefeltro' del Museo di Capodimonte
vai all'articolo » pp. 126-149
vai all'articolo » pp. 126-149
Leonardo da Vinci nel Castello Sforzesco di Milano: una citazione di Luca Pacioli per la “Sala delle Asse” ovvero la “camera dei moroni”
vai all'articolo » pp. 159-166
vai all'articolo » pp. 159-166
Alessandra Pattanaro
Un 'Ritratto d'uomo' di Girolamo da Carpi da casa Spreti in Ravenna
vai all'articolo » pp. 167-172
vai all'articolo » pp. 167-172
Elena Rame
Un disegno di Lattanzio Gambara per il 'Martirio di Santo Stefano' a Vimercate
vai all'articolo » pp. 178-179
vai all'articolo » pp. 178-179
Gennaro De Luca
Novità sul “gentil huomo famoso pittore” Giovanni Maria Morandi
vai all'articolo » pp. 180-191
vai all'articolo » pp. 180-191
Fabio Sottili
Il 'Ritratto del conte di Bonneval' di Violante Siries e le turqueries dei Sansedoni
vai all'articolo » 192-197
vai all'articolo » 192-197