Un gruppo di Teseo con il Minotauro dall'Albanum Domitiani. Origine e dispersione delle antichità Barberini

In the 18th century a marble bust representing the Minotaur was housed in Palazzo Barberini near the Quattro Fontane. It was subsequently bought and restored by Bartolomeo Cavaceppi and finally ended up in the Vatican Museums. On the basis of inventories it is possible to establish its provenance from Villa Barberini to Castel Gandolfo, which stood above the ruins of the Albanum Domitiani. Housed in the antiquarium of the present-day papal villa is the torso of a youth, a copy from an original whose replicas have already been interpreted as parts of groups from the Flavian age representing the myth of the Minotaur (Athens, Rome). Is it possible, with these two fragments, to reconstruct a similar group in the villa of Domitian? The struggle between Theseus and the Minotaur appears to
have been a subject particularly admired by Domitian, who in the Domus Flavia had a fountain built in the form of a labyrinth, at whose centre a group of the same subject may be hypothesized (a similar motif alluding to imperial power was used in the palace of Galerius at Gamzigrad). In Domitian propaganda a number of factors seem to support the choice of the archetypal image of the labyrinth and of Theseus as an exemplary hero: the resurgence of analogous Augustean symbols, Alexandrian models, allusions to the Athens acropolis and its patron goddess. It is therefore possible to propose the existence of a parallel between Domitian and Theseus – both favourites of Athena, the goddess of Metis, both presented as civilizing heroes, both seeking the reappropriation and legitimization of power that had initially been denied them.

Indice

Licia Luschi Un gruppo di Teseo con il Minotauro dall'Albanum Domitiani. Origine e dispersione delle antichità Barberini
vai all'articolo » pag. 2-24
Fiorella Sricchia Santoro Pittura a Napoli negli anni di Ferrante e di Alfonso duca di Calabria. Sulle tracce di Costanzo de Moysis e di Polito del Donzello
vai all'articolo » pag. 25-107
Irene Sbrilli Sante d'Apollonio del Celandro e Pinturicchio nella bottega di Bartolomeo Caporali
vai all'articolo » pag. 110-131
Gabriele Fattorini Lorenzo Marrina, Domenico Beccafumi e il monumento funebre del rettore Giovanni Battista Tondi per la chiesa dell'ospedale di Santa Maria della Scala a Siena
vai all'articolo » pag. 132-159
Philippa Jackson Documenti sulla famiglia di Domenico Beccafumi
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Federica Carta La cappella Panciatichi in Notre-Dame de Confort a Lione
vai all'articolo » pag. 163-172
Alessandra Giannotti Sebastiano Serlio, Niccoḷ Tribolo e l' eredità di Baldassarre Peruzzi: l'altare dellaMadonna di Galliera a Bologna
vai all'articolo » pag. 174-196