From 1466 Florentine merchant-bankers and gentlemen active in the city of Lyon assigned the church of Notre-Dame de Confort as the seat of their spiritual life and of their collective and private patronage. The scanty French sources and the enormous material losses – from the Huguenot violence of 1562 to the destruction of the building in 1816 – have made the reconstruction of these transnational artistic commissions difficult. A file kept in the Florence State Archive provides illuminating information on the chapel founded by Bartolomeo di Francesco Panciatichi, for which the 'Assumption' by Andrea del Sarto, now in the Galleria Palatina in Florence, was intended.
Indice
Licia Luschi
Un gruppo di Teseo con il Minotauro dall'Albanum Domitiani. Origine e dispersione delle antichità Barberini
vai all'articolo » pag. 2-24
vai all'articolo » pag. 2-24
Fiorella Sricchia Santoro
Pittura a Napoli negli anni di Ferrante e di Alfonso duca di Calabria. Sulle tracce di Costanzo de Moysis e di Polito del Donzello
vai all'articolo » pag. 25-107
vai all'articolo » pag. 25-107
Irene Sbrilli
Sante d'Apollonio del Celandro e Pinturicchio nella bottega di Bartolomeo Caporali
vai all'articolo » pag. 110-131
vai all'articolo » pag. 110-131
Gabriele Fattorini
Lorenzo Marrina, Domenico Beccafumi e il monumento funebre del rettore Giovanni Battista Tondi per la chiesa dell'ospedale di Santa Maria della Scala a Siena
vai all'articolo » pag. 132-159
vai all'articolo » pag. 132-159
Federica Carta
La cappella Panciatichi in Notre-Dame de Confort a Lione
vai all'articolo » pag. 163-172
vai all'articolo » pag. 163-172
Alessandra Giannotti
Sebastiano Serlio, Niccolò Tribolo e l' eredità di Baldassarre Peruzzi: l'altare dellaMadonna di Galliera a Bologna
vai all'articolo » pag. 174-196
vai all'articolo » pag. 174-196