This paper deals with hitherto partially unnoticed traces of Baroque Bolognese art in the province of Brescia and particularly in the church dedicated to the Visitation in Salò. Recent studies have pointed out that the high altar is surmounted by a large canvas by Marcantonio Franceschini (and workshop) and that a side altar is decorated with a painting by Girolamo Donnini. The preparatory drawing for the latter is identified here in a sheet at the Albertina in Vienna, while the painting on the other side altar is attributed here to Giuseppe Maria Crespi, known as 'lo Spagnolo'. A small canvas in the local Ateneo is instead attributed to Ercole Graziani and its model identified with a handful of drawings by Donato Creti.
Indice
Paolo Parmiggiani
Benedetto da Maiano in Ungheria: i ritratti di Mattia Corvino e di Beatrice d'Aragona a Budapest
vai all'articolo » pp. 2-38
vai all'articolo » pp. 2-38
Roberto Bartalini
Sulla camera di Alessandro e Rossane alla Farnesina e sui soggiorni romani del Sodoma (con una nota di Girolamo Genga a Roma e le sue relazioni con i Chigi)
vai all'articolo » pp. 39-73
vai all'articolo » pp. 39-73
Donatella Pegazzano
I 'Cardinali guerreggianti'. Dipinti inediti di Giovan Battista Vanni per monsignor Lorenzo Corsi
vai all'articolo » pp. 74-94
vai all'articolo » pp. 74-94
Valentina Manganaro
Dionisio Mazzuoli da scalpellino ad architetto, e il restauro in stile “goto” della facciata meridionale del Duomo di Siena (con un'aggiunta al catalogo di Nicola Pisano)
vai all'articolo » pag. 95-116
vai all'articolo » pag. 95-116
Monica Butzek
Ancora su Dionisio Mazzuoli: il testamento e l'inventario della sua eredità
vai all'articolo » pp. 117-127
vai all'articolo » pp. 117-127
Anna Maria Riccomini
Contributi alla ritrattistica di età severiana dalla collezione Gonzaga
vai all'articolo » pp. 128-137
vai all'articolo » pp. 128-137
Daniele Sanguineti
Francesco Fanelli: considerazioni sull'attività genovese
vai all'articolo » pp. 158-180
vai all'articolo » pp. 158-180
Stefano l'Occaso
Giuseppe Maria Crespi e altri pittori bolognesi a Salò
vai all'articolo » pp. 181-188
vai all'articolo » pp. 181-188