A late 16th-century drawing attributed to Jacopo Strada or his circle allows us to identify the original 'half-figure' female bust today in the Museo Civico of Casale Monferrato and coming from the collection of Cesare Gonzaga. The drawing's inscription confirms the correlation between the bust represented and that of the so-called Giulia Domna purchased by Gonzaga in Rome. A second female bust in the collections of the Museo, with identical provenance, has precise similarities with other heads that have been identified as representing the young Plautilla. The Casale portrait, previously ignored in the realm of iconographical study on Augusta, provides us with new elements in the much debated definition of the appearance of Caracalla's unfortunate wife.
Indice
Paolo Parmiggiani
Benedetto da Maiano in Ungheria: i ritratti di Mattia Corvino e di Beatrice d'Aragona a Budapest
vai all'articolo » pp. 2-38
vai all'articolo » pp. 2-38
Roberto Bartalini
Sulla camera di Alessandro e Rossane alla Farnesina e sui soggiorni romani del Sodoma (con una nota di Girolamo Genga a Roma e le sue relazioni con i Chigi)
vai all'articolo » pp. 39-73
vai all'articolo » pp. 39-73
Donatella Pegazzano
I 'Cardinali guerreggianti'. Dipinti inediti di Giovan Battista Vanni per monsignor Lorenzo Corsi
vai all'articolo » pp. 74-94
vai all'articolo » pp. 74-94
Valentina Manganaro
Dionisio Mazzuoli da scalpellino ad architetto, e il restauro in stile “goto” della facciata meridionale del Duomo di Siena (con un'aggiunta al catalogo di Nicola Pisano)
vai all'articolo » pag. 95-116
vai all'articolo » pag. 95-116
Monica Butzek
Ancora su Dionisio Mazzuoli: il testamento e l'inventario della sua eredità
vai all'articolo » pp. 117-127
vai all'articolo » pp. 117-127
Anna Maria Riccomini
Contributi alla ritrattistica di età severiana dalla collezione Gonzaga
vai all'articolo » pp. 128-137
vai all'articolo » pp. 128-137
Daniele Sanguineti
Francesco Fanelli: considerazioni sull'attività genovese
vai all'articolo » pp. 158-180
vai all'articolo » pp. 158-180
Stefano l'Occaso
Giuseppe Maria Crespi e altri pittori bolognesi a Salò
vai all'articolo » pp. 181-188
vai all'articolo » pp. 181-188