The aim of the present article is to review the history of collection and the iconography of two female busts dating from the Julio-Claudian age in the Uffizi Gallery and recorded in the 1914 inventory with the numbers 89 and 99. Mentioned for the first time in the inventory of 1704, respectively as “Agrippina Maggiore” and “Antonia Minore”, the arrival of the two marbles dates in fact to the last decades of the 17th century, as attested by Gallery documents and by correspondence between Leopoldo de' Medici and the abbot Ottavio Falconieri. Their immediate installation in the Eastern Corridor (Corridoio di Levante) remained unchanged until the 20th century.
Here the two busts were admired by visitors to the Gallery and were included as part of the 'Series of Emperors' wanted by Luigi Lanzi between 1780 and 1782, precisely by virtue of their identification as Agrippina Maior and Antonia Minor. However, there is no firm evidence that the above-mentioned busts can actually be identified as the Julio-Claudian princesses proposed in the Gallery inventories.
Here the two busts were admired by visitors to the Gallery and were included as part of the 'Series of Emperors' wanted by Luigi Lanzi between 1780 and 1782, precisely by virtue of their identification as Agrippina Maior and Antonia Minor. However, there is no firm evidence that the above-mentioned busts can actually be identified as the Julio-Claudian princesses proposed in the Gallery inventories.
Indice
Mattia Barana
Il polittico di Simone Martini per gli agostiniani di San Gimignano: nuovi quesiti e qualche risposta
vai all'articolo » pp. 3-17
vai all'articolo » pp. 3-17
Paolo Parmiggiani
Lo scultore Giovanni di Bertino e la sua collaborazione con Desiderio da Settignano
vai all'articolo » pp. 18- 62
vai all'articolo » pp. 18- 62
Aurora Taiuti
Due busti di età giulio-claudia nella Galleria degli Uffizi. Le cosiddette 'Antonia Minore' e 'Agrippina Maggiore'
vai all'articolo » pp. 63-69
vai all'articolo » pp. 63-69
Stefano L’Occaso
Per il 'Maestro della cappella Caldora' (Paolo dall'Aquila?)
vai all'articolo » pp. 70-76
vai all'articolo » pp. 70-76
Cristina Conti
Per Pellegrino da Modena: intorno ad alcuni documenti (1520-1522
vai all'articolo » pp. 77-85
vai all'articolo » pp. 77-85
Serena Quagliaroli
Un “disegno” di Perino del Vaga per Luca Penni “depintore”: nuovi documenti per la decorazione di una galleria nella Parigi di Francesco I
vai all'articolo » pp. 86-94
vai all'articolo » pp. 86-94