This paper concerns a 'Portrait of Cardinal Ercole Gonzaga' in Munich, Residenz (Grüne Galerie), here attributed to Titian and his workshop. Vasari's assertion that Titian portrayed the cardinal, who for many years led the religious, political and artistic life of the Duchy of Mantua, is thus corroborated, even if the chronology apparently suggested by Vasari fails to tally with the date now proposed for the painting: ca. 1550. Unfortunately, the painting is not in good condition, although it does allow the author to discuss in detail other extant portraits representing the cardinal.
Indice
Max Seidel
Il mito del 'Maestro di Rimini'. Riflessioni in merito alla scoperta di un capolavoro
vai all'articolo » pag. 3-41
vai all'articolo » pag. 3-41
Francesco Caglioti
“Un tondo bozzato di Nostra Donna”, opera di Benedetto da Maiano
vai all'articolo » pag. 42-73
vai all'articolo » pag. 42-73
Monica de Cesare, Hedvig Landenius Enegren
L''Atleta' di Segesta. Una statuetta di discobolo dal santuario di Contrada Mango
vai all'articolo » pag. 102-113
vai all'articolo » pag. 102-113
Antonella Dentamaro
Qualche novità su Jacopo della Pila, con una digressione su alcune sculture napoletane nel Victoria and Albert Museum
vai all'articolo » pag. 114-141
vai all'articolo » pag. 114-141