"La donna fo tutta turbata / (la raina incoronata!)": le laudi mariane tardo-duecenteshe e gli affreschi di Ambrogio Lorenzetti a Montesiepi

This paper reassesses an existing hypothesis regarding the rare iconography of Ambrogio Lorenzetti's 'Annunciation' in Montesiepi. A possible new text source is identifiable in a Tuscan lauda from the late 13th century. The lauda describes the Virgin's fearful reaction to Gabriel's announcement, mentioning specifically her fall to the floor and her impulse to embrace a column. An analysis of the Sienese devotional context would appear to corroborate this thesis. In fact, from the 13th century, Siena hosted several confraternities and was an important centre for the production of laudas. It is plausible, therefore, that the literary tradition of the laudas influenced Ambrogio's creativity, given his involvement in the Sienese confraternal environment. A further step would be to consider the laudas in interpreting the 'Maestà' of the same chapel. The depiction of the Virgin as Regina Coeli frequently recurs in such vernacular sacred literature.

Indice

Monica De Cesare Dioscuri spartani, Dioscuri beotici: alcune testimonianze iconografiche
vai all'articolo » pp. 2-11
Max Seidl Picasso e la 'O' di Giotto
vai all'articolo » pp. 12-99
"La donna fo tutta turbata / (la raina incoronata!)": le laudi mariane tardo-duecenteshe e gli affreschi di Ambrogio Lorenzetti a Montesiepi
vai all'articolo » pp..100-103
Giampaolo Ermini "In mano di Mario". Notizie inedite e nuovi argomenti per Ambrogio Lorenzetti e gli orafi senesi del Trecento
vai all'articolo » pp. 104-121
Marco Tanzi I due tondi mancanti: Romanino a Padova e L'Edípeo enciclopedico
vai all'articolo » pp. 122-131
Paola Coniglio Aggiornamento su Giovandomenico Mazzolo
vai all'articolo » pp. 132-156
Marco M. Mascolo Un "ignoto corrispondente". Lanzi e la quadreria di Pommersfelden. Sull'avvio (e sul percorso) di Roberto Longhi come conoscitore
vai all'articolo » pp. 187-195